Auto mám teprve chvilku, leč po proběhlých úkonech a investicích jsem pravděpodobně schopen říct, jak moc je stará M5 náročná na údržbu. Spoustu podobných informací se samozřejmě dozvíte na webu, diskuzní fóra či komunitní spolky přetékají fakty, nicméně podobné info sem patří.

Je nutno říci, že M v označení BMW znamená obvykle 2x dražší díly než u běžných modelů. Na druhou stranu jde o staré auto a automobilka má celkem slušný systém slev. Protože jsem hnidopich a trval jsem – až na výjimky – na použití originálních dílů, budou moje údaje trochu zkreslené. Pokud bych šel cestou druhovýroby nebo náhrad, popř. si většinu prací udělal sám, nejspíš bych ušetřil. Na druhou stranu zastávám pravidlo, že pro 100% výkon je třeba 100% péče, takže jsem zvolil nejlepší možnou cestu, kterou jsem si mohl a chtěl dovolit.

Čili, jak moc je M5 náročná na údržbu?

Není to zase tak hrozné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Samozřejmě že všechno stojí peníze. Nemalé peníze. Ve vztahu k téměř posvátnému statusu legendy ale nejde o extrémní částky a navíc – mnoho z nich je téměř jednorázových. Minimálně na 1-2 roky :). Pro příklad uvádím rámcově částky před slevou…

  • Nová sada pneumatik – typicky Michelin – 18.000 Kč.
  • Nová sada brzd BMW – kotouče i destičky – 27.000 Kč.
  • Nové přední tlumiče BMW – 12.000 Kč.
  • Nová zadní ramena BMW – 12.000 Kč.
  • Oleje od Motorexu jsou dražší obecně, takže motorová náplň 4.200 Kč, převodovka 1.600 Kč, diferenciál 1.000 Kč.
  • Sada stěračů, včetně ramen – 6.500 Kč
  • Řemeny v motoru – 5.000 Kč
  • Sada BMW Style65 ráfků: 82.000 Kč
  • Sada BMW rozvodů: 70.000 Kč
  • + práce.

Pozitivem budiž, že původní díly lze v mnoha případech celkem snadno prodat a tím náklady lehce snížit.

Obecně se uvádí, že při koupi ojetého auta je třeba mít alespoň polovinu kupní ceny jako rezervu na první servis a údržbu. U M5 to platí tuplem. Já původně kalkuloval, že prvotní servis vyjde zhruba na 70-80 tisíc korun, jenže pak se přidávaly maličkosti za běhu (“Musíme koupit nový spony, to je korunová položka..” nebo “Možná by to chtělo ještě vyměnit tohle, stojí to tisícovku…” apod.) a všechny ty drobnosti nafoukly celkový náklad ještě o něco výše. Ale když ji člověk miluje… :).

Výše uvedeným odstavcem bych rád především nastavil očekávání zájemcům o M5, kteří mají napnutý rozpočet na koupi a předpokládají, že pořízením auta jejich výdaje končí. Ano, stále jsou tací mezi námi :). Tak rozhodně nekončí, naopak. Když jsem si před lety počítal odhady nákladů na M5, vycházely zhruba na 100 tisíc ročně za předpokladu, že najedu 6.000 km za sezonu, gumy budu měnit každý druhý rok, olej každý rok a auto bude pojištěné. Co se paliva týče, vycházel jsem z průměrné ceny N98 a průměrné spotřeby 15 litrů na 100 kilometrů. A podle dosavadních výdajů a investic jsem se moc nespletl.

K identifikaci cen a dílů je neskutečně napomocno několik internetových zdrojů, zejména potom online katalogy BMW dílů na RealOEM. Každý model BMW je tam rozpadlý na logické celky a kromě cen u většiny položek je tam vždy uvedeno objednávkové číslo, díky kterému se díly snadno shání.

Není to levná legrace, na druhou stranu se auto člověku odvděčí ryzím charakterem staré kovářské práce a totální nezpůsobností, co se výkonu a jízdních vlastností týče.