Už jsem tu dostatečně vyjevil fakt, že se autu dostalo nějaké té péče a postupných „renovačních“ kroků. Na letošní sezonu je auto v zásadě připraveno, nicméně není všem dnům konec. Takže níže je soupis oprav/renovací, na které se ještě chystám. Ne nutně před létem, ale třeba přes zimu nebo příští rok. Ostatně – co bych potom dělal, kdybych všechno stihnul teď, že? 🙂

Prozatím se tedy zvládlo udělat:

  • Oprava pixelů na displejích (budíky + rádio).
  • Výměna klimapanelu za funkční.
  • Renovace karoserie (rozleštění, přestřik kapoty, zrcátek a nárazníku kvůli oděrkám) + keramická ochrana laku.
  • Výměna starších dílů za nové:
    • Světlomety + zadní lampy + přední mlhovky (Hella).
    • Sada ráfků Style65.
    • Exteriérové boční lišty.
    • Těsnění dveří, na karoserii.
    • Prahové lišty a nášlapy.
    • Nová řadící páka a zapalovač.
    • Nové osvětlení SPZ a spínač otevírání kufru.
    • Nové boční blinkry.
    • Nová anténa GSM.

Na cestě, s realizací v nejbližší době je:

  • Nový post-facelift M volant s airbagem.
  • Nové plasty kolem B sloupků, ty stávající jsou okopané.
  • Nové plasty na sloupek řízení, ve starých jsou přídavné vypínače z původní instalace antiradaru.
  • Koncový tlumič Eisenmann Sport s homologací.

Co se volantu týče, dlouze jsem jeho objednání zvažoval. Auto je sice z roku 1999, ale původní majitel vyměnil některé součásti za verzi 10/2000+ (post-facelift). Jmenovitě tedy světlomety, zadní lampy a budíky. A jediné, co zbylo z původní sestavy, je právě volant. Protože bych rád auto držel co nejvíce v původní a sériové podobě, volant jsem neřešil. Nicméně je pravdou, že ten stávající je větší, tenčí a především ošklivější než nová verze. Takže jsem přijal názor, že auto už je teď „zbastlené“ na po-facelift verzi, takže výměnou volantu se nic moc nezmění. A rozhodně se stav nijak nezhorší. Čili se volant objednal a čekám na jeho dodání. Dle všeho půjde o výměnu stylu plug-n-play, bez nutnosti zásahů do elektroinstalace či kódování čehokoliv.

K výfuku zhruba tolik, že sériové laufy M5 jsou skvěle naladěné. Jsou tiché, když člověk jede v klidu a přesouvá se z místa na místo. Jsou lehce hlučnější, pokud se přidá více plynu nebo když otáčky nastoupají na úroveň středního pásma. Jenže by mohlo být ještě lépe. Mohl by se jen lehce podpořit charakter auta i v nižších otáčkách a zdůraznit zvuk osmiválce ve vyšších sférách. Obecně se kolem BMW točí několik kvalitních výrobců výfuků, problém ovšem je s jejich dostupností na 18 let starý model. Pokud vyřadím lešenářské trubky a dodavatele z USA, zůstaly mi v hledáčku v podstatě jen 3 varianty:

  1. Eisenmann – stále se na objednávku vyrábí, 100% kvalita provedení, nerez, koncovky podobné sérii, a přesně spočítané parametry. Homologace. A ten zvuk!
  2. SuperSprint – stále dostupné díly (včetně svodů, x-pipe i tlumičů), každý výfuk je měřený na brzdě, homologace. Ale koncovky vypadají všelijak a zvuk je na můj vkus příliš řezavý.
  3. Akrapovič – spočítá a vyrobí výfuk na míru. Nemá a nebude mít ale homologaci a cena bude zhruba pětinásobná od předchozích dvou.

Nakonec jsem se intenzivně zabýval jen variantami SuperSprint a Eisenmann. A díky bohu za YouTube, kde jsem strávil drahně času hledáním ideálního zvuku. Nechtěl jsem z M5 dělat dragster, ani řvoucí muscle-car. Chtěl jsem jen něco velmi decentního, nevtíravého, ale přesto jen lehce hlasitějšího než je sériové potrubí. Z toho důvodu jsem také řešil výhradně výměnu zadních tlumičů, protože jakýkoli zásah do dalších částí potrubí dramaticky zvedá úroveň randálu. Kromě toho jsem trval na homologaci (ECE, TÜV). Kvůli STK.

Ve finále jsem tedy, po sáhodlouhém bádání a zkoumání desítek diskuzních fór, zvolil Eisenmann Sport. Tišší verzi s homologací, která v pohodě projde technickou a bude dělat přesně to, co hledám. Na videu níže je slyšet v druhé části. Je jasně slyšet, jak velký rozdíl ve zvuku (IMHO k horšímu) způsobí výměna x-pipe. Protože auto čistě s Eisenmann tlumiči je zkrátka nejlepší – od 0:44 vteřiny :). Teď jen vydržet těch 5 týdnů, než výfuk přijde.

Další plány a „renovační“ snahy:

  • Střešní lišty – dělají se bublinky pod lakem.
  • Zdobné glanzschwarz lišty a těsnění kolem oken – místy bublinky a na dvou místech je odlouplá glazura.
  • Nové vnitřní lišty dveří u okna.
  • Nová středová konzole v interiéru.
  • Nové bezpečnostní pásy vpředu, včetně spon.
  • Oprava rozešitého švu na sedadle řidiče.
  • Nový set tlačítek do dveří řidiče na ovládání oken a zrcátek.
  • Nové zpětné zrcátko vpravo – „loužička“ samozatmavovací hmoty u jednoho kraje.
  • Nový housing levého zpětného zrcátka – sklápění trochu drhne.
  • Nová převodovka do zásoby.
  • Výhledově generální kontrola a případná oprava motoru:
    • Rozvody + vodící lišty.
    • Kontrola válců (hlavně první a čtvrtý).
    • Kontrola VANOS jednotek.
    • Výměna svíček.
    • Kontrola a možná výměna kluzných ložisek na klikovém hřídeli.

A pravděpodobně jsem na další věci zapomněl. Člověk neustále nachází nějaké nedokonalosti, které by si zasloužily řešení. Uvidíme, jak nám vystačí čas a prostředky. Nicméně je pořád co dělat. A máme na to spoustu času. A to je důležité! 🙂