Konečně jsem se dočkal a dorazil nový volant. Tlustší, menší, modernější, krásnější.

Dorazil samozřejmě včetně airbagu, který se dodává zvlášť, vše zabaleno ve dvou nevelkých krabicích. Včera odpoledne jsem se pustil do jeho výměny a za vydatné pomoci souseda, který držel starý volant, zatímco já se snažil povolit dlouhou pákou šroub, se mi volanty povedlo prohodit v podstatě během půl hodiny. Přičemž největší časová prodleva vznikla právě při snahách o uvolnění šroubu.

Věc se má tak, že předepsaný utahovací moment je 62,5 Nm., což není mnoho, leč i amatér jako já včera poznal, že původní volant byl utažený totálně na krev. Takže jsme zápasili ve stísněném prostoru a především s věcí, která má tendenci se otáčet společně s ráčnou. Ale jak říkám, nakonec všechno dobře dopadlo.

Postup je pro M-kové volanty veskrze velmi jednoduchý, takže jen velmi rychle…

Potřebné nástroje:

  • Torx 27
  • 10mm klíč/ořech a dlouhý/hluboký 16mm ořech + ráčna (ideálně s dlouhou pákou)
  • Momentový klíč (62,5-63 Nm.)

Postup (15-20 minut):

  • Odpojit baterii. V kufru s 10mm klíčem je třeba povolit kontakt a sundat z baterie. Posléze podložit/odložit tak, aby nedošlo k náhodnému kontaktu.
  • Povolit dva torxy držící airbag. Jsou na volantu zezadu, pokud je ráčna s prodloužením, není třeba volantem otáčet. Na šrouby je možno se dostat i takto bez potíží.
  • Odpojit, vyndat a odložit starý airbag. Odpojit konektory volantu od auta v horní části.
  • S 16mm klíčem povolit šroub držící volant na tisícihranu. Je zanořený, takže je třeba delší ořech nebo nástavec. Pokud je hodně utažený, je potřeba dlouhá páka a pomoc někoho, kdo volant podrží.
  • Po uvolnění a odstranění šroubu se objeví náboj a zároveň rysky značící, jak je volant nasazen.
  • Sundat volant.
  • Nový volant nasadit na tisícihran tak, aby seděly obě rysky, a zapojit dráty multifunkce volantu (žluto-černý a bílý) do konektorů tyče řízení (nahoře).
  • Volant chytit šroubem a ten utáhnout momentovým klíčem na 62,5 Nm., což je předepsaná hodnota. Já dotahoval na 63 Nm., pro jistotu ;).
  • Zbylé dva dráty (zelený a černý) zapojit do nového airbagu a ten posléze zacvaknout do středu volantu. Nešroubuje se.
  • Zapojit zpět baterii a dotáhnout kontakt s 10mm ořechem či klíčem.
  • Zapnout zapalování a zkontrolovat, zda zhasne kontrolka airbagu a zda ovládání multifunkce na volantu funguje.

Celá operace je opravdu snadná. Samozřejmě za předpokladu, že máte správné auto, se správnou tyčí řízení. Díky změnám, kterými E39 procházela během své existence, je občas těžké trefit správnou kombinaci. Ale pokud ji máte a komponenty jsou tím pádem zaměnitelné, vesele do toho. A pokud ji nemáte, obraťte se na někoho z BMW komunity či servis – všechno je jen otázka šikovnosti a kódování.