Jak jsem psal v předchozím článku, měl jsem štěstí na zachovalý kus, sehnaný přes kamaráda. Protože jsem na M5 pacient, vím o autě (alespoň teoreticky) naprosto všechno. Charakteristiky, nejčastější potíže, standardní i nestandardní projevy, ceny dílů a oprav, popř. dostupnost náhradních dílů. A proto budu v následujícím textu trochu obsáhlejší.

Moje auto bylo vyrobeno v únoru 1999. Tím pádem jde o auto původně nedotčené faceliftem, který přišel v roce 2000. Z těch hlavních a nejlépe identifikovatelných změn s faceliftem přišlo zhruba toto:

  • Nové světlomety s tzv. angel-eyes.
  • Nové zadní lampy s LED trubicemi.
  • Nový volant, menší, tlustší.
  • Nové budíky v šedivé barvě, původně černé.
  • Změn doznal podvozek, mezi jinými výztuha zadní nápravy.
  • Pár úprav dostal i motor, ale nic dramatického s vlivem na výkon.

Díky vzájemné zaměnitelnosti dílů mnoho majitelů aut s rokem výroby <2000 přistoupilo k úpravě svých aut, protože co si budeme povídat, pofaceliftová (poFL) optika E39 je mnohem hezčí. Moje auto nebylo v tomto ohledu výjimkou. Ačkoli jde o rok 1999, auto mělo při koupi šedivé budíky a poFL světlomety a zadní lampy. Vše ostatní bylo v originálním stavu.

K samotné historii auto zhruba tolik. Auto bylo dovezeno z Německa do ČR v roce 2001. V roce 2005 se u BMW dealera stavěl nový polomotor (písty, klika, šály, VANOS atd.). V roce 2006 ho koupil v BMW dealerství předchozí majitel, v jehož držení auto pobývalo 10 let, během nichž najelo pouhých 12 tisíc kilometrů. V průběhu tohoto období se autu dostávalo kvalitní péče, ať už jde o servis nebo údržbu karoserie.

M5 je v podstatě v základu, postrádá například navigaci (což mi vážně nevadí), na druhou stranu ovšem první majitel neváhal a vybavil auto tažným zařízením (!) a integrovanými podsedáky na zadních sedadlech (už v roce ’99!). Dále nechybí telefon v loketní opěrce či roletka zadního okna a standardní položky typu ABS, DSC, 8 airbagů apod.

Když se M5 dostala ke mně, mohl jsem konstatovat, že lepší kus bych pravděpodobně nesehnal. Protože jsem ale získal vytoužený sen, našel jsem na autě několik věcí, které bylo třeba řešit. Na tomto místě je nutno poznamenat, že výraz “pacient” nebo hnidopich v mém případě nabývá vpravdě hrozivých rozměrů, neb jsem s vervou ochoten řešit téměř cokoliv, co by jiné nechávalo v klidu. Krátce po koupi tedy vznikl dvoustránkový seznam položek, které je třeba opravit, vyměnit, vyřešit.

O tom příště.