Po dlouhém čekání dorazily Eisenmann tlumiče. Celkem to trvalo téměř 8 týdnů, protože firma vyrábí věci na objednávku a nedrží zboží skladem. Ostatně na 18 let staré auto bych ani jiný přístup nečekal. Obří nerez konzervy jsou krásné, zcela nepřehlédnutelné jsou ovšem dvojité koncovky o průměru 83 mm, s nimiž ještě bude nejspíš zábava.

Totiž Eisenmann původně dodával dva typy koncovek – s průměrem 76 mm a 83 mm. Originál M5 trubky mají potom 64mm. Ze začátku jsem chtěl objednat ty menší, nicméně fabrika odepsala, že dlouhodobě tyto už nemají a jedinou možností je právě zvětšený průměr. Na webu potom k tomu bylo napsáno, že je třeba upravit zadní nárazník, resp. difuzor, aby se tam trubky vešly. Tomu se chci samozřejmě vyhnout, takže jsem zuřivým hledáním našel několik vláken v BMW diskuzích, kde bylo psáno, že i 83ky se vejdou bez úprav. Sice na krev, ale vejdou. A tak jsem to risknul.

Obecně mě jednání s německým výrobcem trochu překvapilo. Nejprve tedy neměli 76 mm nerez trubky. Ale oukej, na webu je ostatně ani nenabízejí. Ale když potom přišla zmínka, že nemají ani “výplet” do koncovek a tázali se, zda chci čekat další 3 týdny anebo dodat výfuk bez nich, napadlo mě, že při ceně 1600€ za výfuk jde vpravdě o komickou situaci. Nakonec jsem ale rezignoval a vzal laufy bez výpletu. Včera přišly.

Sériové M5 tlumiče jsou skryté pod nárazníkem a jde o dva obří černé válce na každé straně, s dvojitým vyústěním. Eisenmanny mají jen jednu “konzervu”, zato však v nerezu. Takže po zavěšení budou trochu pod nárazníkem vidět. Jsem moc zvědavý, jak to bude vypadat.

K těm koncovkám… Opravdu nejsou malé :). Ale něco mi říká, že budou vypadat výborně. Jak jsem psal v předešlém článku, chtěl jsem především decentní zvýraznění zvuku osmiválce, žádnou uřvanou bestii. Tenhle tlumič má silniční homologaci, takže na STK by neměl být problém, a zvukově se mi jevil (dle videí na YouTube) jako nejlepší možná varianta. Pár set kilometrů bude potřeba, aby se soustava “zajela”, ale už teď jsem zvědav na výsledný efekt. Otázku změny výkonu neřeším, M5 má síly dost i tak.

Legrace každopádně bude s koncovkami, protože ve vybrání difuzoru půjde opravdu o milimetry. Navíc se musí nechat alespoň minimální škvíra mezi koncovkami a plastem difuzoru – kvůli teplu a možnému natavení plastových částí. Cokoliv kolem jednoho centimetru by mělo být dostačující. Pokud tedy budu věřit diskuzím na webu…

Samozřejmě mě napadlo, že si výfuky vyměním doma sám. Bez heveru, zkrátka prostou manipulací pod autem s dopomocí nějakých těch nástrojů a podložek. Spousta lidí mě od toho odrazovala, především proto, že sériové tlumiče jsou poměrně těžké (až 40 kg). Dalšími argumenty byly potom zmínky zkušenějších, že v jednom člověku to jde fakt špatně, že tam není místo a vůbec celkově že nejde o dobrý nápad. Trochu mě celá diskuze znejistěla, tak jsem si aspoň zapůjčil mobilní zvedák, protože jedna z informací byla, že sériový tlumič nedostanu zpod auta, pokud ho nezvednu alespoň o pár centimetrů.

V podvečer jsem rozbalil jeden výfuk a nahrnul se plný elánu pod auto. Originál tlumič je zavěšen celkem na 6 šroubech, plus 3 šrouby na gumové profily a dva šrouby na spojovací svorce. Po deseti minutách bádání a obhlížení situace moje odhodlání začínalo brát kramle. Matice na zavěšení zarezlé, špinavé, závity neviditelné, k tomu představa těch 40 kilo mrtvé váhy, která mi padá na hlavu. Minimum prostoru a místa. Nutnost spasování potrubí a přesné umístění koncovek do výřezu difuzoru… Po dalších deseti minutách jsem rezignoval a objednal se na hever ke známému.

Zítra se tedy uvidí. Budu doufat, že se spoje podaří povolit a nebudou se muset uřezávat, že si výfuk sedne přesně do vymezeného prostoru, a že vše půjde hladce. Jak se ale znám, tak se určitě najde nějaká komplikace. Inu, zábava musí být. Příště už snad fotky z hotovým produktem.