Můj původní seznam oprav či odstraňování nedostatků byl relativně dlouhý. Nakonec, i díky tomu, že auto stejně povětšinu času nejezdí, jsem se rozhodl, že udělám pouze olej, brzdovku a chladičovku a zbytek odsunu na konec sezony, tj. na září. Nakoupil jsem tedy zase oleje od Motorexu a jednoho dne vyrazil do servisu…

Jak už bývá dobrým zvykem, člověk míní, auto mění. Na místě proběhla výměna brzdovky a chladičovky a posléze vypuštění oleje. Při prohlížení olejového filtru (žádné špony) ovšem mechanik naznal, že je olej dost cítit benzínem, což není dobré, a začala diskuze o možné příčině. Diagnostika byla bez chyb (tj. žádná zpráva o chudé/bohaté směsi na lambdách, žádné chyby vstřiků), špatně pálící svíčka byla jednou z možností (i když se měnily 2 roky zpátky), nakonec se usadila teorie prokapávajícího vstřiku z nedostatku správného tlaku paliva.

Auto se zvedlo, na regulátoru tlaku paliva se změřil tlak a ukázal jen 2 bary. Správná hodnota je 4,5-5 baru. Rychlá kontrola odhalila, že filtr s regulátorem mají rok výroby 2003, čili jsou od velkého motorového servisu (rok 2005) původní. Inu.. domů jsem jel vlakem.

Nakonec se vyměnila palivová pumpa, regulátor+filtr a když se posléze načetla diagnostika, ukázalo se, že v mezičase se rozhodla odporoučet ještě sekundární vodní pumpa. Tak se vyměnila i ta.

Mně je už teď jasné, že tenhle zásah vyvolaný pouze „čichem“ byl možná zbytečný a třeba vůbec nevyřešil (domnělý) problém. Ale to uvidím až po sezoně, kdy pošlu olej na rozbor a posléze se třeba vrhneme na výměnu vstřiků. V každém případě je třeba říct, že auto startuje lépe (tvrdší rozběh) a motor je pružnější v reakcích – což se počítá taky! 🙂

Můj expertní mechanik vyřkl ještě další poznámku, že by stálo za to udělat rozvody, když původní jsou z roku 2005, ačkoli mají najeto necelých 50 tisíc km. To budeme ale řešit až na konci léta. V každém případě chci sundat olejovou vanu a podívat se dovnitř, jak vypadají vodící lišty pro řetěz (plastové), popř. jestli kusy plastů neplavou v oleji. A pak se rozhodnu.

Stejně tak se bude muset řešit ošetření prahů proti korozi (sem tam už se objevuje) a další místa, kde jsou v laku bublinky. Do té doby si hodlám auto užít, letos snad víc než kdy jindy.